Tuesday, October 11, 2011

3 malam...

salam sume...hehe...
tgh keje nie, curi2 update blog jap,hehe...
mlm nie tenang cket emergency nie, zati de sowg patient je...
berbanding dgn smlm, pnat sgt ase...huhu...
hri nie da mlm last keje, then cuti 3 hari...hehe...
bestnyer cuti...ley g jln2..hehe...
mlm pertama keje mmg ase takot sgt3 taw, sbb zati kne jaga triage...
Ya Allah, mmg ramai la patient mase tue...
biasela lau ujung minggu mmg g2...
smlm bz jgk...alik je trus tdo taw..huhu...
mlm nie da tenang dah...boley kot lau nk tdo, tp x lena la..huhu...
tibe2 ase nk try bkak blog, ley x..hehe...
alang2 ley bkak ley update cket,huhu...
ok jgk la keje mlm, cume ngantok cket je..huhu...
k la, smpai cni je...
t de mase lg, zati update agi..huhu...(^_^)

Thursday, October 6, 2011

mcm pesta...

salam sume..hehe...
hari nie zati keje shift ptg...tp td alik lewat cket,de byk report kne ciapkn...
zati keje kt dlm ptg td, kt observation, mmg ramai la patient hari nie, mmg full katil...
kt cni hospital kecik je,katil x byk...
mase nk alik td kuar la tgk kt triage...triage tue tmpt tuk saringan pesakit, kt c2 la kt akn tntukan pesakit tue kne masuk zone mane...green, yellow ataupun red...
haaa..esk zati keje ptg..kt bhagian tue la...konpem la bz lau ptg...
td mase nk alik zati tgk kt dpn tue cm pesta dah, cm de kenduri...ramainyer pesakit,huhu....
kebanyakannyer dtg bwak ank...sbb ank demam...ase nk iklankn je kt tv tue pe kne wt lau ank demam...lau da demam x ok dah byk hari, da p klinik ye la jgk nk dtg..
nie x, de yg dtg tue x usaha lngsung...ubt x bg, mandikn pun x...
die nk ank kene sawan dulu ke bwu nk nyesal???
haishhhh...x patut tul...
lpas tue bile tggu lame, nk marah2 lak...lau nk cpt, p la kt klinik swasta..x pyh nk tggu2...name lg emergency, mstila lebih mementingkn yg kritikal...
emm..luse zati da start keje mlm..huhu...
takotnyer ase...cne la ase keje mlm ye..huhu...
t kt tggu n lihat ye pe yg jd...(^_^)

Wednesday, September 28, 2011

cik yong, cik nin, cik ah...raye!!!

 



sy dah keje!!!

Assalamualaikum sume....hehe....
lame giler x update blog nie ye, cian dye...huhu...
sowie la blogku syg,mmg x smpt sgt2 nk update, sbb slalu on9 kt hp je,susah nk update blog, kt kg hri tue mmg jrng on9...
skrg plak zati dah keje dah!!!
da nk masuk 2 bln keje, hehe...
ce teka dpt keje ktne???hehe...
alaaaa...msti de yg dah taw, mmbr2 kt fb sume..hehe...
zati keje kt hospital putrajaya...
kt jabatan kecemasan dan trauma...
mcm x cye je kene keje kt jabatan tue..huhu...
mula2 keje mmg la ase susah sgt, byk bnda yg xtaw...
lbih2 lg, kt kecemasan nie, mmg nurse kene insert branula and amek darah...insert branula tue, cucuk jarum yg tuk masukkn air tue...taw x??huhu....
mula2 mmg ase takot, slalu je x dpt line yg btol...
tp skrg da confident dah..hehe...
mekacih kt sume senior staff kt ED putrajaya yg byk tlong zati...
jasamu dikenang!!hehe...
t ajarla zati ye..byk g bnda yg zati kene blajar...
dlu len, skrg da len...
doakan zati supaya dpt wt keje dgn baik...
t lau de mase lg, insyaAllah zati update agi...(^_^)

Saturday, May 28, 2011

saje2 je...tp...

salam sume...hehe...lame da x update blog...
bz sket skrg nie...tp lam bz2 pun smpt agi zati wt bnda nie...hehe...mule2 zati tringin nk pkai sndri je, so cri la fb yg de jual brang tue sume, then order...padahal xtaw wt pun...search la kt youtube...tgk cne cra nk wt...tp x byk agi corak yg zati taw...bwu nk try la katekn,huhu...so rupe die pun xdela cntik sgt...dlm proses blaja agi...yg klakarnye de owg nk tmpah dah,huhu...so, zati trima jela...tp wt mse skrg nie xnk aktif lg, sbb lum hbis exam lg...t da hbis exam, ok la kot,hehe...sume nie tuk saje2 je, sbb suke pnye psal...(^_^)









nie la sume hasilnye..hehe...ok x??
ok la kot mule2...gpun saje2 je wt...huhu...
k la, tue je tuk kali nie...(^_^)

Tuesday, May 3, 2011

mimpi yg meloyakan...

entry nie zati nk cite sal mimpi pg td,huhu...
sgt2 meloyakan taw x...xtaw la cne ley mimpi mngarut cm2...
lam mimpi tue kn, zati jmpe seekor ular mase nek tngga...
ular tue pnjng n besar sgt...
ular tue warna purple lak tue, cm x logik je,huhu...
nme agi mimpi kn???huhu..nk taw pe jd lpas tue??
de la 2 org laki nie die dtg bwak parang...
die tnye, "nk wt cne nie???nk potong kecik2 ke nk pnjng2??"
zati tgk je pe diorg wt...
diorg potong ulat tue jd kecik2, cm potong belut...
pnah tgk kn cne owg wt lau nk msak belut??huhu...
then bile selesai sume tue zati nek la kt umah...
lpas tue lam stgh jam de owg ketuk pintu...
terkejut yg teramat bile owg yg potong ular td tue die dtg...
die bg 1 mangkuk kt zati...zati punn bkak tutup die...
die kte, "amek la...mak sy msakkn sup ular yg sy potong td....
sdap taw, sy suke sgt..."
mak aihhh...pe nie???nk suh zati mkn sup ular???
sup ular, ular warna purple lak tue...
iiieeeee, loya tul la...ase nk mntah je dpn die mse tue...
then trus terjga dr mimpi...
adoiyaiii....iieeee, gelinye ase...
smpai skrg pun ase agi nie taw....
lau belu tue ok la lg, nie ular wt sup???
errr, dah la...jgnla mimpi g2 lg...
x sanggup lg dah....geli3x..huhu...

Monday, May 2, 2011

balik kg kejap...

salam sume...hehe...
lega dpt alik kg, jp pun jd la kn??huhu...
zati alik hri rabu minggu lpas, hri nie da smpai hostel alik dah...
pnat sgt2 ase..smpai2 je trus tido...
sejuk sgt mase lam bas tue, xley nk tdo pown...
trun je bas, bdn ase x sdap je...cm nk dmam,huhu...
skrg nie pun ase cm 2 lg....

sok da start klas revision...
hri tuk exam lembaga jururawat dah semakin hmpir...
adoiyai, ase takot la plak...
tuk sume kwn2 yg tgh exam skrg nie, gd luck ye sume...
tuk si dia yg tersyg jgk...
b wt elok2 exam tue ye, study2...
bb sntiase doakn b...(^_^)

Friday, April 22, 2011

20 perkara yang membuatkan wanita benci lelaki

1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang 'macho' tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.


2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.


3. SUKA 'CUCI MATA'
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!


4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka... Macammana tu?


5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.


6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.


7. PERASAN
Aduhaiii... lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu... Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji...


8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih... Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.


9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya... mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.


10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!


11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya 'lelaki spedo'. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan... apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!


12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa...


13. PANAS BARAN
Aduiii... masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!


14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak... asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak... membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.


15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah... hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.


16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam 'food machine'. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?


17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.


18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.


19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.


20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!

"tak cantik"...bukan 1 kekurangan tpi 1 kelebihan...(n_n)

Kerana saya tidak cantik..

saya tidak jadi mangsa gangguan lelaki-lelaki yang rosak akhlaknya.


Kerana saya tidak cantik..

saya dapat pelihara diri saya daripada pandangan bernafsu lelaki yang tidak menjaga pandangannya.


Kerana saya tidak cantik..

saya selamat daripada menjadi senjata iblis mencairkan iman lelaki.


Kerana saya tidak cantik..

saya tidak mendapat fitnah dan cemburu daripada wanita-wanita lain.


Kerana saya tidak cantik..

saya tidak mengharapkan pujian daripada mana-mana lelaki dan wanita, dan kerana saya tak cantik, akhirnya saya menemui insan yang mencintai saya seadanya.


Paling penting, kerana saya tak cantik..

saya sentiasa mencuba untuk menjadi cantik pada pandanganNya. Cantik pada pandangan manusia bukanlah apa-apa.

Doa Untuk Sahabat

HADIS: 

"Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedang ia tidak ada bersamanya, maka malaikat akan berkata: Dan engkau juga akan menerima sepertinya juga"

"Doa seseorang untuk saudaranya dalam masa ketiadaannya, tidak akan tertolak"


Dipetik dari Bimbingan Mukminin-Imam Ghazali


Bismillahirrahmanirrahim...
 Ya Allah..
panjangkanlah umur sahabatku,kurniakanlah kesihatan yang baik
padanya, terangi hatinya dengan nur pancaran iman..

 Ya Allah..
tetapkanlah hatinya, perluaskanlah rezekinya, dekatkanlah
hatinya kepada kebaikan, jauhkanlah hatinya pada kejahatan, tunaikanlah
hajatnya baik hajat dalam agama,dunia dan akhirat...

Ya Muhaimin..
jika dia jatuh hati, izinkanlah dia menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh dia dalam jurang cinta
nafsu.

Ya Rabbana..
jagalah hatinya agar tidak berpaling daripada melabuhkan
hatinya pada hatiMu.. Ya Rabbul Izzati..jika dia rindu, rindukanlah dia
pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu..

Ya Muhaimin..Jangan biarkan sahabatku tertatih dan terjatuh dalam
perjalanan panjang menyeru manusia kejalanMu..

Ya Allah Yang Tercinta..jika kau halalkan aku merindui sahabatku,
janganlah aku melampaui batas sehingga melupakan daku pada cinta
hakiki,rindu abadi dan kasih sejati hanya untukMu

Ya Allah..kurniakanlah sahabatku kesenangan, ketenangan, kebahagiaan dan
kecemerlangan hidup di dunia dan akhirat kelak..


Ya Rabbul Izzati..bahagiakanlah hatinya sebagaimana Engkau bahagiakan
hati hambaMu yang lain... AMIN

pepatah melayu...

entry nie saje tuk suke2 taw...hehe...(^_^)

1. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kereta
pun boleh undur, terlajak kapal terbang takde gear
reverse, sori.

2. Bersatu kita teguh, bercerai kita kahwin lain.

3. Sudahlah jatuh ditimpa pula tangga lepas tu
tercium pulak tahi ayam.

4. Alang-alang mandi biar guna sabun & syampu.

5. Harimau mati meninggalkan belang, isteri mati
meninggalkan gelang, suami mati meninggalkan
hutang. (Itulah...lain kali jangan suruh suami beli
gelang secara hutang)

6. Sebab mulut santan binasa sebab mulut juga...
nasi pun habis.

7. Biar putih tulang jangan kuning gigi (gosok,
jangan tak gosok tau)

8. Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang
kecuali kalau ada beruk atas pokok tu

9. Malang tak berbau tapi kentut boleh berbau
walaupun tak berbunyi.

10. Biar mati bini jangan mati anak (boleh kahwin
lagi ape)

11. Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai
kepangkal ketiak.

12. Biar korek hidung jangan korek tabung.


13. Berakit-rakit kehulu, berenang-renang ketepian
lama-lama jadi letih.

14. Sayangkan anak tangan-tangankan sayangkan
isteri kahwin lagi satu.

15. Kalau padi katakan padi, tidak aku ternanti-
nanti, kalau sudi katakan sudi, kalau tak
sudi.....boleh blah.......

16. Harapkan pagar, pagar pun tak boleh harap.

17. Tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula
tempat kena saman.

18. Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri
sendiri, kalau macam tu lebih baik tak payah
hujan.

19. Biar lambat asalkan perlahan.

20. Kalau tiada rotan, pelempang ajelah..

Thursday, April 14, 2011

tibe2 sy x terkata...pe sy wt???

salam sume...hri nie kn, xtaw la nk ckp mood zati nie cne...hri nie zati de osce, cm exam praktikal la...biasenyer osce nie de 5 station, 1 station tuk 1 hari...tp osce yg hri nie len plak, tibe2 lak kolej nie mngade2, p wt osce 10 station dlm 1 hari...lau korg la kn, ase cne eyh???dah la tiap 1 station tue hnya diberi mase 5 minit je...mgkin korg xley bayangkn situasi yg sbnarnye kn???huhu...meh zati cite pe yg jd kt zati mse osce td...overall la kn, mmg hancus la osce td, byk station yg x complete n tibe2 jd x ingt pape...siyesly, ase nk ngis je mase tue...nk pngsan pun ade gak taw..huhu...

pagi2 lg zati bgn, tggu bas n p kolej...lam kul 7.15 cm 2 la smpai kt kolej, then trus masuk skill lab, kt c2 la jd tmpt kuarantin tuk tggu giliran zati...mase tue kn, Tuhan jela taw cne prasaan dlm hati nie...bkn nk ckp x yakin pd diri, tp cm dpt ase zati x dpt wt tul2...sbbnye kn, sbnrnye zati x tul2 prepare pun...lg 1, xley nk pk sbb byk sgt procedure yg kne ingt...dipendekkn cite kn, tggu pnye tggu, 2x dah examiner tue rehat taw, lpas tue bwu turn zati...

first masuk tue kn, zati kne station 7 dlu...kt c2 pen n paper, sal ubat2, ubt tue dlm kategori ape...yg nie, snang je, boley jwb sume soalan,huhu...lammse 5 minit je taw...sume procedure lam mse 5 minit...lpas tue station seterusnya station 8, bunyi je loceng, masuk then tgk soalan...wahhhhhh!!!tracheostomy suctioning...adoiyai...tibe2 je zati jd blurrrr,xtaw nk wt ape taw...then zati smbung suction tube tue kt machine die, then bkak trus wt...lpas tue madam tnye...awk wt ape tue???hah???ape zati wt nie eyh??then zati tutup machine tue n ckp ktmadam da ciap,huhu...lpas tue zati trus kuar...hehe...

then station 9, kne terangkn kt pesakit cne nk ambil pil perancang keluarga...yg tue ok la jgk, tp de la tersekat2 sket,huhu...lpas tue station 10 lak...kne interview, tnye pesakit sal obstetric history...kne kira tarikh jangka bersalin...yg kt cni la, tibe2 je zati nk ckp tp x terkeluar taw, asyik ulang perkataan 'when'...lpas tue madam pun ckp, awk ckp bahasa melayu jela,huhu...dan nie la tuk pertama kalinye zati ckp bahasa melayu mase osce...sblm nie slalu dpt madam india je, mmg kne speaking,huhu...then pg station 1 lak, taking apex beat, masuk je station, tgk2 patient lelaki, adoiyai...npe la laki??terketar2 jgk la nk ckp taw...next station lak removing suture...yg tue ok la, tp byk gak yg terlupe nk ckp,huhu...

station 3 lak kne priming IV line...yg tue ok la wt kn...pastu, tibe2 da ciap da nie, mase nk kuar tue bwu prasan kertas order dr doktor taw...alamak!!!zati amek solution ape td??adoiyai, x prasan td,huhu...mntk2 la da btul...station 4 lak kne check replacement NG tube feeding, yg tiub masuk lam idung tue...yg tue ok kot...tp tension mse wt sbb madam tue masam je taw,takot,huhu...next station lak stump bandaging...nie kononnye kne balut kaki pesakit yg kne potong la,huhu...yg nie ok je...snang je, jp je da ciap...last station procedure chateterization...yg nie la zati blurr jgk, xtaw nk wt ape...padahal da hafal, da ingt...time nk wt tue x ingt lak,huhu...

pnat taw nk mnghabiskan sume station tue..tp ley ckp kt sini, kbnyakannya zati x yakin la...cm de je yg x complete bile wt 1 procedure tue...yela, cne x nervous, 5 minit je taw...mne smpt nk wt,huhu...dgn muke madam2 kt dlm station tue masam2, garang lak tue...tension3x...ntah lulus ke x osce tue...takot sgt3x nie...harap2 lulus la...xnk dah wt 10 station lg,huhu...merana taw, susah...dah la first time, biase 1 station je 1 hri...tue pun de jgk lupe sket2,huhu...cm 2 la kisahnye osce hri nie,huhu....

Monday, April 11, 2011

final exam sem 8...

salam sume...hehe...(^_^)
hri nie mood ok sket kowt, nk ckp ok sgt tue xdela...de jgk yg x ok jgk...mcm2 bnda yg mngejutkan hri nie...tp still ok lg la, ley trima sume tue...yg firstnye, hri nie final exam tuk sem nie...tp yg lennye, exam kali nie tuk klas zati je, x skali dgn yg 1 batch...klas zati sume student yg sponsor, sbb kitorg akan exam Lembaga Jururawat Malaysia awal, iaitu pd 15 Jun 2011 nie,huhu...mmbr len yg 1 batch tue akn exam LJM blan September...

then Khamis nie zati osce lak, cm exam praktikal la...10 station lam 1 hari???huhuhu...first time nie osce cmni...sblm nie osce 1 station tuk 1 hari, lpas tue de 5 station jew..tp kali nie de 10 station...cne la nk wt nie, konpem parkinson kjp tgn nie,huhu...takotnye ase...boley ke zati wt osce kali nie???siyes takot sgt...pe la kolej nie, tibe2 nk ubah mcm2, pning tul la ktorg...huhu...

lpas exam td, de la sesi perbncngan dgn madam...madam ckp ktorg de posting lg 4 minggu start minggu dpn...hah???huhu...xnk dah posting, bile nk wt klas revision tuk LJM??adoiyai...pe nie??plik3x...tp mdam ckp, posting tue tuk sape yg x pnuh cross lg...lau yg dah pnuh, posting kt mockward kolej...hurmmm...tue yg xnk tue...lg la boring, nk wtpe kt kolej tue???iieeee, x paham tul...pning3x...pape jela kn...tggu n lihat jela cne nnt...tp npe madam x bg cuti jew???zati nk alik umah..lame da x alik..windu la...lame da sabar,huhu...

hjung minggu nie rmai yg nk alik umah...xkn zati nk dok cni sowg2??xnk3x...nk pg mne nie ye???huhu...boringnyer...nk alik jgk ke nie??huhu...xley2, jp sgt lau alik, 2 hri je, x berbaloi la...so???cne ye??huhu....

Saturday, April 9, 2011

home visit...

hari nie last day zati kt klinik kesihatan semenyih tue...
last day nie ktorg dpt wt home visit...ktorg dbahagikn kpd 3 group, n pg melawat ke 3 buah umah....sumenye ibu yg lpas bersalin...patient yg group zati tue peguam, takot gak mule2, sportingkah die???huhuhu...takot weyh mula2 smpai umah die...nk taw x npe??adoiyai, de anjing kt umah die,huhu...zati ase cm xnk trun je dr van mse tue, tp madam da pnggil, kne la trun gak..sib bek die ikt anjing tue, lau x mmg zati x msuk dah...huhu...

first kt check baby dlu...suhu, pernafasan, apex beat, timbang n byk g la...dr hjung rmbut smpai ujung kaki kite check...lpas tue check ibu lak...tp bg zati kn, x best la home visit nie...ntah la, patient cm x mesra...lau dtg klinik cm ok je sume, lau p umah len lak...ntah ler...lpas ciap, tlis report cket, then alik je....

hri nie ktorg de la bli kek, mkn dgn sume staff kt klinik ibu dan ank tue,huhu...jp je kt cni, tp diorg sume ok...de la jgk kne marah sbb xtaw wt keje,huhu...biasela tue...







Friday, April 8, 2011

Klinik Kesihatan Semenyih...

hye sume...hehe...
hri nie last day zati praktikal kt klinik kesihatan semenyih, da 2 minggu kt cni...
kbanyakan bnda yg wt kt klinik kesihatan nie sume first time la,huhu...
mmg excited sgt mula2 nk wt mne2 procedure tue...
dpt check ibu mngandung, dpt wt injection tuk baby n ibu mngandung, dpt pg skolah tuk injection n kne bg ceramah kesihatan, dpt nilai perkembangan kanak2, dpt wt booking tuk ibu mngandung yg bru nk daftar n last skali dpt wt home visit, yg pg melawat umah ibu yg dah bersalin tuk check baby n ibu...

2 hri yg pertama zati kne jage kt kaunter pndaftaran...bz kot kt c2, bile baby dtg, kne wt yg timbang berat, ukur pnjang, ukur lilit kepala n dada tuk baby 6 bln ke bwah...lpas tue tgk BMI die...lpas tue,kne plot plak kt graf, kne tlis kt 2 salinan, lpas tue suh la msuk kt bilik utk check perkembangan baby...lau ibu mngndung lak, kne timbang berat n check tekanan darah...lpas tue suh die p check kncing n darah kt lab...lpas tue dtg alik tuk check perut,huhu...

2 hri lpas tue, zati kne jge kt bilik perkembangan kanak2 lak...kt c2 best, ley men2 dgn baby...sume comey2 la...kt c2 kt kne tgk berat, pnjang n BMI die normal x mngikut umur die...then tnye lau ade demam, batuk or selsema...biasenye baby yg dtg nie nk kne bg injection, so lau baby demam, kt xkn cucuk die, tp rujuk kpd doktor lak...lpas tue kt tnye sal mkn n minum la, lau bwah 6 bln, dinasihatkn susu ibu sepenuhnya...then tnye buang air ok x...lpas tue kt kne tgk perkembangan die mngikut umur...lpas tue kne bg nasihat kesihatan la, ape yg kne wt n xley wt...then bg appointmnt tuk dtg lg bile...

then, hri jumaat tue ktorg pg skolah mnengah yg area c2, de 1 je...tuk bg injection ATT kt bdk form 3..injection nie tuk mngelakkn kancing gigi n kekejangan otot...tp mmg klakar mase bg injection tue, de yg xnk, de yg mnjeri2 la, n de jgk yg ngis,huhu...sabar jela kn??huhu...hri tue jgk ktorg kne bg ceramah kesihatan kt pelajar2, tajuknya adalah merokok, hehe...sumenye ok je, Alhamdulillah...tp mmg takot sgt mase nk bg ceramah tue, rmai jgk la,huhu...



 
2 hri minggu yg kedua, zati kne jge kt bilik perkembangan ibu mngandung plak...kt c2 susah sket sbb kne check perut ibu...nk kne palpate then ukur fundus, normal ke x...lau pnjng tue kne same dgn bilangan minggu mngandung...then check kaki, de urat timbul x, bengkak ke x...kne tnye, de cecair kuar x...then kt bg nasihat kesihatan tuk ibu tue...lau kpekatan darah rndah, kne mkn ape, n byk g la nsihat2 yg kne bg lau ibu tue tue de msalah pape..kt c2 jgk kne wt booking tuk pesakit bru, tuk siapkn sume skali, amek mse lam 2 jam jgk la,huhu...byk bnda yg nk kne wt...

2 hri seterusnye, zati kne jge bilik injection lak...kt c2 byk bg imunisasi tuk baby la...lau baby kecik lg, still ok sbb die x kuat, kt ley pgg lg...lau bdk yg umur 1 thun ke atas, mmg susah sket la, kompem lawan, susah tul nk cucuk...mula2 tue mmg takot nk cucuk, kn baby lg...then bile da wt, ok je, da confident dah,huhu...de 1 hri tue zati ade pg lg skolah tuk bg injection HPV bdk form1...yg nie lg la klakar, mnjerit2 nk kne cucuk tue...yg ngis pun ade jgk, ciap kne pluk agi mse nk bg injection tue...huhu...

mse nie lpas bli sarapan,hehe...
abaikn yg x patut tue ye???huhu...(^_^)

Thursday, April 7, 2011

kenduri pakcik zati...hehe..

  mase kt kampar hri tue, pakcik zati kawin...
family zati dari kelantan dtg jgk...
majlis nie simple je sbb nie rumah pngantin laki...
hope diorg kekal smpai ank cucu,huhu...(^_^)

pengantin...

zati la..hehe...

zati n adk2 tersyg...(^_^)

nie pun same la,hehe...

cite yg dah berlalu...

salam sume...hehe...lame sgt2 x update blog nie...x smpt la, bz sket skrg, agipun asyik xde mood jew la...mcm la de yg bce blog zati nie,huhu...entry kali nie zati nk cite mse praktikal kt perak...da lpas da pown...2 minggu yg lpas hbis kt sane...lame jgk la dok sane...2 bln taw...mmg byk sgt pngalaman yg zati dpt mase kt sane tue...yg pastinya zati x pnah wt kt hospital len...kt hospital kampar tue, zati kne wt management...

sal management nie la yg byk pngalamannye...ingt agi mse first day wt management, zati nangis kot, kne marah kt madam...kene kutuk, hina, sib bek x kne halau dr wad...nk taw npe kne marah??emm, cmni mule2 die...mase tue zati kne keje kt wad laki, jd incharge, kne manage 6 org pesakit, mmg kt tul2 la, staffnurse xkn tgk dah patient tue, die bg kt wt sume...so, kul 8 pagi, kne bg ubat kt pesakit...mase tue tibe2 madam tnye, ubt2 tue sume tuk ape, nme len die ape, npe doktor bg ubt tue...mmg nsib zati malang, tibe2 jd blur n zati x ingt 1 pun sal ubt2 tue...padahal zati da hafal dah, xtaw npe pg tue zati jd cm owg bdoh jew...ape lg, madam pun maki hamun la, die x caye zati hafal sume ubt tue...sedey taw, malu sgt kne marah depan pesakit...then, sblm balik hri tue, zati p jmpe madam, zati gtaw sume sal ubt2 tue, then madam terkejut, ingt lak zati sume ubt2 tue...zati ckp la, mmg da hafal, cume pg td tue je blur tibe2,huhu...madam pun ckp, xpela, len x jgn jd g2 lg...huhu...

taw x, mse kne marah tue kn, ase dah putus ase sgt2, ase cm da xnk jd nurse...tp tggl bape bln je lg nk hbis blaja, cne la nk keje nie...ase x cnfident, ase xtaw pape, sume ase la mse tue...asal nk tdo je msti mimpi sal nk jd nurse nnt...tp, lpas hbis 2 bln kt c2, dah ase semangat dah, da ley wt keje dgn btul..insyaAllah dpt jd nurse yg bgus...korg doakan zati ye??huhu...

mse last day kt c2, ktorg de wt jamuan cket tuk staffnurse dgn doktor2 kt c2...mmg syg sgt kt staffnurse kt c2 taw, sume baik2, ajar zati tul2, xde marah2, xde wt muke, xde yg x suke ktorg..alhamdulillah, segala urusan dah dipermudahkn...xde tension2, cume pnat jela...biasela,keje kn...huhu...de sket gmbr2, dgn doktor2, staffnurse, matron, x lupe jgk dgn madam ktorg...hehe...

matron yg sgt sporting n baik....
staffnurse yg byk ajar zati...

 dgn madam kt hospital tue...
tp bkn madam2 nie yg marah zati,huhu...
madam yg marah tue 2 minggu je kt c2, jd mse nie die da xde dah..

 bersama pengarah, doktor2, matron n kwn2...

Wednesday, February 9, 2011

ase nk cabut jew kaki nie...

first day keje hari nie, pnat3x...lau tgk hospital nie, kcik jew, tp bz jgk upenyer...ingtkn biase2 jew,huhu...ingt ley la keje relax cket, tp len lak jdnyer...hri nie wt keje cm biase gak, cm kt hospital len...dgr dr cite diorg, cian gak, sbb diorg kne wt management dlu, jd team leader dgn runner...truk gak diorg kne hri nie..biase la, first day, blurr2 dot com agi, huhu...bkn diorg jew cm 2, zati pun same...sok shift ptg lg, then khamis n jumaat lak shift pg...kne la byk sabar, nie bwu hri ke-2 kt hospital tue...de lg lam 6 minggu lg taw,huhu...

td mase tgh close i/o chart kt wad, tgk la berita kt tv3...emm, sal student yg kt mesir tue...tibe2 ase isau lak, sbb adk prince zati yg study sane x alik pun lg...die kte da de kt jeddah, tggu turn nak alik malaysia...cne la keadaan kt sane tue...pape pun, harap korg doakan sume rakyat malaysia yg de kt sane tue slamat pulang ye???x sangka lak ley jd cm 2 kt sane...k la sume, da nk tdo dah..sok kne bngun awl cket,nk study,huhu...k, gd nyte...

Monday, February 7, 2011

posting lg!!!

salam sume...zati skrg de kt Kampar...2 blan kene praktikal kt cni, lame tue, cm x sanggup jew...tp pape pun, zati kne truskan sbb mase da singkt skrg...bln 6 nie da kne exam tuk Lembaga Jururawat Malaysia...lau x lulus exam nie, zati xley keje n xley jd staffnurse...kira cm nk amek lesen la nie,huhu...ase takot sgt2...bile jmpe je madam, msti die tnye, da ready ke nk LJM???bape pratus da ready??adoiyai...byk agi nk kne study...sume yg dr tahun 1 smpai la yg tahun 3...tibe2 je ase cm nk demam lak,hehe...

kali nie bkn praktikal yg cm biasa sblm nie, kali nie mmg special cket sbb kne wt management...kt akan jd team leader lam ward tue, then yg paling penting kne wt report patient...sume sal patient tue kt kne taw, kne ikut doctor wt round, pape prubahan kt kne trus wt report...byk g la keje yg kne wt...ase takot jgk, sbb time nie la kt akan ase stress sgt2...confirm la kne ayt yg power2 dr staffnurse, msti kne maki la,huhu...tp kne steady taw,jgn ngs, jgn ngs,huhu...nk blajar kn, kne la lalui sume tue..

actually zati dtg cni  minggu lpas lg, kononnye start praktikal 31 hb jan...tp hampeh tul la...kitorg ciap tggu agi kt hospital pg tue, madam x smpai2...ktorg amek la no madam dgn driver yg anta ktorg tue...bengangnye kitorg bile madam ckp die xtaw pun kolej anta student kt c2...hbis tue, call owg tue, call owg nie, last skali dpt gak cuti yg sminggu tuk CNY tue...dpt gak balik,hehe...

so, hri nie la bwu p kt hospital tue, dgr orientasi jew...madam gtaw tugas kne wt...tp 2 minggu nie bkn giliran zati tuk wt manegement, kwn2 yg len dlu...lpas tue bwu zati...tuk 2 minggu nie, zati kne keje kt ward kanak2, ktorg biase panggil peads...kecik je hospital nie, ward pun x byk...setiap ward plak cket je katil...tp zati ase tkot la kt wad nie...kn wad kanak2, cm x sanggup je nk tgk diorg kne cucuk atau kne amek darah...harap2 zati x ngs dok kt wad tue,huhu...

Tuesday, January 18, 2011

assignmnt3x...byknyer....

adoiyai, byaknyer assgnmnt nk kne wt....da tension da nie...yg individual lg, yg group lg...bile la zati nk wt nie, dah la minggu dpn dah yg kne submit...tue la, kuat cgt jln2,hehe...best lak kuar dgn kazen2 aku, sblm nie jrng kuar same2, mayb sbb jauh kot,huhu...lgpun bosan sgt dok umah, bek alik umah kazen aku, ley p jln2...mnggu nie x sure agi nk p umah diorg agi ke x, sbb byk assgnmnt yg nk kne wt...

ptg td da de mmbr2 aku yg da taw diorg praktikal mane...10 owg dpt kt hospital tentera darat kt Gemas...iskh, aku lak dpt kt mane la kn???takot la plak nk taw dpt kt mane....agak2 la, area selangor gak ke??sbb zati xnk dpt kt tmpt len, mlas nk kne packing brang...2 bln lak tue, lame taw...dah la xde cuti..sobs3x...:-(

Thursday, January 13, 2011

frust lg...geram tul!!

hye sume...hehe....
zati nie kan, asyik on off je kt blog nie kn??sowie sgt2, zati agak bz skrg...klas tuk sem nie dipendekkan jd 1 bln...nie da minggu ke2 dah, de 2 minggu agi...haaaa, nie yg nk cite nie, zati ase sakit ati sgt2, sedey pun ade jgk...ase nk meletop je mase taw sal bnda nie..sakit tul ati zati taw...geram3x...suke2 ati die je nk wt perubahan ape2..ingt kitorg nie robot ke nk kene ikot pe yg diorg ckp???x patot kan??

zati bkn ape, mmg frust sgt2 la bile dpt taw tue...ade ke patut die nk tarik cuti kitorg??dah la lpas nie xde cuti dah, snang2 je die suh kitorg posting trus lpas hbis klas 2 minggu lg...dah la 2 bln mse posting, spatutnye sbulan lbih je taw...Ya Allah, pnatnyer ase tibe2...bley jd mental la lau cmni, x sempat rehat langsung...owg len klas teori de jgk sbulan lbih, de cuti raye cina lg, ktorg nie yg bdak sponsor kne dipendekkan mse blajar, jadual pun full...klas len relax je taw...mmg x adil sgt kolej tue wt gni...

bwu je plan sabtu nie nk p bli tket bas, nk alik tuk yg raye cine...sume harapan musnah taw...sedih sgt2..xde cuti dah lpas nie...lpas hbis blajar bln 6 nnt bwu alik kampung...truk x??huhu...ase x sabar je nk blah dr kolej nie...sib bek la zati nie gov sponsor, lau x, x hngin nk study kt kolej nie...sowie 2 say la, mmg tue yg zati ase taw...management die mmg out trus la...mcm mane la perasaan bdak2 yg ptptn tue kn??msti lg sakit hati dr zati kn??sabar ye korg...

dgr2 khabar angin tue 31hb nie zati start posting...tmpt tue xtaw lg kt mane, tue yg isau gak tue...kt mane la kolej nk cmpak zati nie,huhu...tensionnyer ase...mnggu nie nk kuar agi la, alik umah kazen zati...dok cni bowink...mnggu lpas pun da alik umah die,hehe...ley jln2, ilang cket tension nie,huhu...sabtu lpas kitorg p icity...owg len dah berpuluh2 kali pg, tp zati bwu first time,huhu...papepun thanks 2 my kazen bwak zati p icity tue,hehe...








Tuesday, January 4, 2011

Hatiku...

wahai hati tatkala kau sendirian,
ada yang hadir memujukmu...

wahai jantung hatiku tatkala kau kesedihan,
ada yang datang menggembirakanmu...

wahai penawar hatiku tatkala kau kegelisahan,
ada yang rapat menenangkanmu...

wahai permata hatiku tatkala kau kekesalan,
ada yang berlari mendakapmu...

wahai pemburu hatiku tatkala kau kesamaran,
ada yang menyinari mencerahkan...

wahai hati yang bercinta teruskanlah menangis,
kerana dalam tangisan ada yang manis jadi senyuman...

wahai pemilik hati Ya Allah..
aku hanya insan biasa yang mencintaiMu,
suburkanlah, siramilah, balutilah, selimutilah, hati ini......